Sunday, December 17, 2006

Sjokoladekake

For noen dager siden var jeg på besøk hos en gammel kompis som har to små barn. Da vi spiste hjemmelaget sjokoladekake til dessert, kommenterte jeg at da jeg var barn, pleide jeg å velge meg ut stykkene som hadde vært ytterst i kakeformen. Der var nemlig vanligvis selve kaken noe lavere, mens kremen på toppen var like stor. Dermed fikk jeg i meg relativt mer av sjokoladekremen på toppen, og mindre av det noe mer kjedelige kakestoffet i bunnen.

Kompisen min svarte at datteren hans var mye smartere. Hun hadde nemlig funnet ut at hun bare kunne spise kremen på toppen, og la resten ligge igjen. Ser man det! Ikke dårlig funnet på. I ettertid kan det dog tenkes at jeg var inne på den samme tanken som barn, men at jeg var for høflig til å la kakestoffet ligge igjen på tallerkenen.

I dag var jeg innom jobben for å trene i trimrommet i kjelleren. Da jeg kom hit, så jeg at noen har hatt samme idé som datteren til kompisen min. Det lå nemlig noe marsipankake igjen på fredag, og i mellomtiden har noen vært innom her og spist av selve marspianlokket, og latt resten ligge igjen på fatet.

1 comment:

Strekker said...

hehehe.
da jeg var lita, klagde jeg over at det var så mye BRØD i bløtkake. jeg likte kremen og pynten, men ikke alt det fordømte BRØDET.

jeg syns flere burde begynne å bare spise glasuren. men så tilhører jeg vel også dessertgenerasjonen.