Monday, December 11, 2006

Profeti fra et barn?

Da jeg sto i køen for sikkerhetskontrollen på Gardermoen i dag tidlig, var det en mor og datter som gikk bak meg. Datteren så at folk tok av seg jakker, belter og sko ved kontrollen, og spurte moren sin: "Må vi ta av trusa også?"

Det er vel bare et spørsmål om tid før noen terrorister forsøker å lage sprengstoff som ser ut som klær, og så blir det restriksjoner på hvor mye klær man får lov til å ha på seg når man går gjennom sikkerhetskontrollen.

Rasjonaliteten synes ikke å stå høyt i kurs på disse sikkerhetskontrollene. Ta for eksempel dette med å ha jakke på seg når man går gjennom. I sommerhalvåret må man ta av seg dressjakka når man går gjennom kontrollen. I vinterhalvåret, derimot, er det tilstrekkelig at man tar av seg ytterfrakken, så kan man la dressjakka være på. Bare for å nevne et eksempel.

2 comments:

Strekker said...

ha, det med jakkene hadde jeg ikke tenkt på!
men jeg har gått på gjennomlysningskurs i forbindelse med jobb, og jeg kan fortelle deg at det er ikke så mye man får ut av å gjennomlyse ting.

man kan få en bombe til å se ut som nesten hva som helst, altså ser nesten hva som helst ut som en mulig bombe. så sikkerhetsvaktene klør seg litt i skjegget og lar stort sett alt passere.

etaktuarliv said...

Det er mye jeg kunne sagt om sikkerhetskontrollene. I Vantaa må man alltid ta av seg dressjakka, også om man først tar av seg frakken. Ikke som på Gardermoen, altså.