Wednesday, December 27, 2006

"Liker du kunst?"

Oppglødd etter et møte i Kunstforeningen spurte en kollega meg: "Liker du kunst?"

Det er mye man kan si om et spørsmål som det. Kunst er et veldig upresist ord. Det er kanskje det mest diffuse ordet jeg vet om. Jeg oppfordrer leserne til å foreslå ord som er mer upresist definert. (Et forslag til et like vagt ord er design.)

Det er sikkert mange forslag til definisjoner for ordet kunst. Definisjonene inneholder kanskje noen av disse elementene:

  • noe som er pent å se på
  • noe som er tradisjonsrikt
  • å produsere det krever lang trening og modenhet, samt kjennskap til en håndtverkertradisjon
  • noe som vekker følelser hos personen som opplever kunstverket
  • et medium for kunstneren til å formidle et budskap
  • noe som har en stor verdi

Stort sett er dette elementer som er positive. Man kan vanskelig si at man misliker noen av disse. Å spørre om man liker kunst blir således omtrent som å spørre:

"Liker du å være frisk?"
"Liker du å leve?"
"Synes du det er bedre å være rik og frisk enn fattig og syk?"
"Liker du å være lykkelig?"

2 comments:

Ola Fosheim Grøstad said...

Er litt uenig i din forståelse av begrepet kunst. Min definisjon er "kunstobjekter er objekter som inviterer observatøren til å reflektere på en måte som går ut over det som direkte ligger i objektet selv".

etaktuarliv said...

Joda, men jeg forsøkte ikke å definere kunst i teksten. Jeg bare nevnte hva noen av definisjonene kunne inneholde. Din definisjon ligner litt på "noe som vekker følelser", som jeg skrev i teksten ovenfor.