Saturday, December 9, 2006

Horn

For noen år siden gikk det plutselig opp for meg hvorfor det heter hornbriller. Det er ikke rart i det hele tatt, det skyldes nemlig at innfatningen er laget av, nettopp, horn. Nå er det vanskelig å tenke seg en tid da man ikke hadde plastmaterialer som kunne brukes til nær sagt hva som helst. Før plasten kom, brukte man horn til å lage knapper, spenner, skaft, og brilleinnfatninger.

Før denne åpenbaringen, trodde jeg at hornbriller fikk navnet sitt fra fasongen, altså at den brede og kantete innfatningen med noe fantasi kunne minne om horn. Av den grunn tenkte jeg alltid at folk som brukte hornbriller så litt skumle og ondskapsfulle ut.

I samme kategori kan jeg nevne en annen åpenbaring. Da jeg kjørte drosje forbi et butikkutsalg som heter "KakelDax" for tohundrede gang, eller noe sånt, forsto jeg med ett hvorfor det heter kakkelovn. Det er akkurat like enkelt, nemlig at ovnen er laget av kakel, altså fliser. Dette er jo en svensk oppfinnelse, og i Sverige kaller de fliser for kakel.

1 comment:

Oktober said...

Kakkel er et fint ord.