Sunday, December 17, 2006

Rød dør

Her en dag ble jeg lei av inngangsdøren min. Den er svartlakkert, og litt slitt. Noen tidligere eiere har forsøkt å lappe på slitasjen ved å tusje med svart sprittusj.

Fra utsiden er det greit nok. Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan døren ser ut utenfra. Men fra innsiden syntes jeg den var trist.

Så jeg hastet ut og kjøpte signalrød emaljelakk, samt en lakkpensel.

Allerede etter kort tid skjønte jeg at det ikke gikk bra. Malingen dekket dårlig, selv om jeg på forhånd hadde mattet ned døren på innsiden med sandpapir. Dessuten gikk jeg fort tom for maling. Nå har jeg en dør som er mer rød enn svart, men ganske ujevnt malt.

Det hele minner veldig mye om Blitz. Ikke bare fargene, rød og svart er jo anarkistfargene. Men også det litt naivistiske "gjør det selv"-greiene.

Jeg trodde jeg hadde blitt voksen, og så viser det seg at jeg har en Blitz-dør.

2 comments:

Unknown said...

Rød dør...tenker naboene dine er glade over at noen i det hele tatt GJØR noe i gården!

etaktuarliv said...

Jeg malte bare innsiden av døren, så naboene er lykkelig uvitende om mine naive forsøk på å gjøre omgivelsene mer fargerike.