Monday, April 30, 2007

Meta BBL

Jeg har lest at de fleste blogginnleggene handler om noe forfatteren misliker. God, gammeldags klaging, altså. Nå vet jeg ikke om dette var basert på en grundig undersøkelse av mange blogger, eller om det bare var en magefølelse etter å ha lest en del.

Enten utsagnet ovenfor er riktig eller ikke, dette innlegget inneholder faktisk klaging over tingenes tilstand, og passer trolig godt inn i bloggverdenen.

Man velger sin bolig, men man velger ikke sitt boligbyggelag. Det er neppe så veldig vanlig, i hvert fall. For min del valgte jeg bolig, og fikk boligbyggelaget på kjøpet. Etter å ha bodd her bare noen få måneder, er jeg allerede grundig irritert på dem.

I desember fikk jeg en stor og fet konvolutt med husleiegiroer for hele 2007. Alle hadde forskjellig KID, og måtte tastes inn manuelt i nettbanken. Men det var greit å få gjort unna alle sammen og bli ferdig med det. Trodde jeg. Bare to uker etterpå kom en ny konvolutt, med nye innbetalingsbeløp og nye KID. Alle giroene måtte slettes i nettbanken og legges inn på nytt. Nå forstår jeg jo grunnen til endringen: Det høyere rentenivået. Men dette vitner vel om dårlig planlegging.

Ligningsoppgaven ble sendt ut for sent til at den kom med på den forhåndsutfylte selvangivelsen. Men det var det minste problemet. Det som verre er, er at det så kom en ny oppgave i posten med rettelser omtrent hver tredje uke. Den tredje og foreløbig siste rettelsen kom én arbeidsdag før fristen for innlevering av selvangivelsen.

Dette ble altså litt meta, og litt klaging. I det hele tatt ganske uinteressant.

No comments: