Sunday, April 22, 2007

Inflasjon

På midten av 90-tallet en gang skulle jeg kjøpe en liten ryggsekk. En som var liten nok til at den var lett å ta med seg på sykkelen, men likevel stor nok til å romme litt småsaker, som håndkle og badebukse til en svømmetur, eller arbeidsklær, hvis jeg måtte sykle i regnet. Jeg endte opp med en 20-liters sekk i den høyere prisklassen, 500 kroner betalte jeg for den. Men kvaliteten virket bra nok til å rettferdiggjøre den prisen.

Ganske nøyaktig ti år senere glemte jeg igjen den samme sekken på IKEA-bussen. Jeg kom fram til at jeg ikke hadde noen personlige ting i den, og ikke noen verdisaker. Dessuten hadde den i mellomtiden blitt såpass slitt at jeg tenkte det var en grei anledning til å kjøpe en ny sekk.

Så jeg gikk til den samme butikken der jeg hadde kjøpt den forrige, og fant en ryggsekk av samme merke, samme modell, til og med samme farge. I løpet av de ti årene som hadde gått, hadde sekken fått noen forbedrede detaljer innvendig, som et ekstra lite rom, og noen smarte løsninger. Det eneste negative, var at en logo på utsiden ikke lengre var brodert, men heller trykket på stoffet. Det kan forresten knapt sies å være en negativ utvikling, i hvert fall betyr det ikke noe for funksjonen til sekken.

Og prisen? Den kostet nå 400 kroner, altså 20% mindre enn ti år tidligere. Se, det er inflasjon, det.

No comments: