Monday, April 16, 2007

Mystiske skilt

På vei til jobben passerer jeg en fotgjengerovergang over en sterkt trafikkert vei, der bilistene kommer i stor hastighet fra motorveien. Jeg passerer forsåvidt flere fotgjengerfelt, men det spesielle med dette feltet var at fotgjengerskiltene alltid sto vendt på tvers av fotgjengerfeltet, altså slik at de ikke var synlige for bilistene som hadde kjørt av motorveien. Selve skiltstolpene var løse i festene nederst, og selv om jeg snudde dem 90°, slik at de sto riktig vei, var de nesten alltid snudd tilbake da jeg passerte dem dagen etter.

Jeg vet ikke om det var vinden som blåste dem ut av kurs, eller om det var en morbid person som snudde fotgjengerovergangskiltene slik at de ikke skulle være synlige for bilistene. En dag bestemte jeg meg for å ta skjeen i egen hånd, så å si, og tok med meg en stor skiftenøkkel på vei til jobb. Med den strammet jeg skruene i festet nederst, slik at stolpene ikke lengre var løse. Siden har jeg med glede lagt merke til at skiltene har stått med bildeflaten mot kjøreretningen, slik at de faktisk er synlige for bilistene. Jeg håper dette har bidratt til å øke sikkerheten, om enn veldig marginalt, i området.

No comments: