Tuesday, August 21, 2007

Team building igjen

Jeg har tidligere fortalt om mine erfaringer med team building på jobben. På torsdag blir det en eller annen ny team building-aktivitet, men før den tid vil jeg gjerne fortelle om flere av mine tidligere opplevelser.

  • Hørte et foredrag om senkningen av "Blücher" i Oslofjorden, inkludert en detaljert oversikt over CV-en til kommandanten på fortet. Foredragsholderen viste seg ikke overraskende å være en såkalt forsvarsvenn, og mente at nedleggelsen av fortet "Oscarsborg" var en stor katastrofe for forsvarsevnen til Norge, og et resultat av uvvitende politikere.
  • Holdt et foredrag om harer i Canada.
  • Spikket pil-og-bue med morakniv. Vi fikk ikke lov til å bruke levende trær til å lage buen av, så det ble heller dårlige greier.
  • Skutt på hverandre på Megazone. Det var faktisk veldig morsomt, men jeg ble utrolig støl i lårene av å krype rundt på huk for å ikke bli sett av motstanderne.
  • Laget en liksom-reklamefilm for arbeidsgiveren. Ved to forskjellige anledninger, faktisk! Dette må være en populær team building-aktivitet.
  • Padlet om kapp i gummibåter. Vårt lag kom på förste plass, av ti lag! Jeg tror det er delvis på grunn av min energiske roping "left", "right", og så videre, for å hisse opp deltagerne våre til å padle hardere. Ved samme tilfelle konkurrerte vi også om hvem som kunne kneppe knappetelt fortest. Jeg hadde aldri sett et knappetelt før, likevel var det bare jeg på vårt lag som forsto hvordan man skulle kneppe. Jeg fikk ikke noe tid til å kneppe en eneste knapp selv, for jeg måtte hele tida gå rundt og rette på de andre som hadde kneppet feil. I denne konkurransen gjorde vi det dessverre ikke så bra.
  • Stjålet whisky (Laphroaig) fra baren til et konferansehotell etter stengetid. Dette må dog sies å ikke ha vært en del av den offisielle team buildingen.
  • Hatt en introduksjonstime i yoga. Vi lærte blant annet stillingen der man sitter på hodet, opp ned. Det var ikke vanskelig i det hele tatt, så lenge man lærer teknikken.
  • Seilt regatta i Oslofjorden. Den første timen beveget båten vår seg omtrent hundre meter, fordi det knapt var noe bevegelse i luften i det hele tatt. Regatta må være ganske kjedelig når det er vindstille, tror jeg.

No comments: