Saturday, August 11, 2007

Provoserende mote

I det siste har jeg sett en del reklamebilder fra haute couture-merker med noe veldig uvanlig. Mannspersonene, hvis man kan kalle dem menn, de ser ut som purunge gutter, har på seg dresser som er helt fine, med bare ett unntak: Buksebeina er snaut 10 cm kortere enn det de fleste ville syntes er passe.

Slike reklamebilder har jeg sett i et par år eller så, men likevel har jeg ennå til gode å se noen som bruker slike bukser i den virkelige verden. Nå skal det sies at de fleste dresskledde menn jeg ser er av den eldre og mer konservative typen, men likevel. Dette virker som et motefenomen som bare eksisterer innenfor reklamen, og ikke har funnet veien ut til folk.

Norske menn sluttet vel å bruke høyvannsbukser da åttitallet var på hell. Omtrent samtidig som de lærte at hvite tennissokker ikke passer til annet enn sport. Viser man bilder fra en fest til utlendinger, så vil de ofte kommentere det pussige i at alle går uten sko inne, men også at alle bruker svarte sokker. I redselen for å gå i hvite tennissokker-fella, velger mange den andre ytterligheten, nemlig svart.

Hvorfor fortsetter da premium-merker å reklamere med klær som absolutt ingen ville gått med? Jeg tror det er for å provosere. Etter at vi har vært gjennom punken, er dette kanskje en av de få måtene å provosere på. Og provokasjon er jo en viktig måte å oppnå oppmerksomhet, så må være reklamens viktigeste mål.

Det blir omtrent som de regelmessige motevisningene der kvinner går i klær som er veldig avlørende, små eller gjennomsiktige. Dette er ikke klær som de viser fram fordi de tror noen vil bruke dem til hverdags, men heller for å få blest om navnet sitt. Mediene er ofte villige til å bringe budskapet videre, og fortelle at til neste sommer, da skal "vi" bruke klær som ikke er for de bluferdige. Klesfenomenet overlever neppe utenfor catwalken, men de oppnår å få PR for kleskolleksjonen.

No comments: