Sunday, September 21, 2008

Markedet

For de som ikke har fått det med seg: Vi er inne i en finanskrise nå. Det er kanskje ikke så veldig synlig for folk flest her oppe i det oljerike nord. Men finanskrise er det okke som.

Dog virker det som om Narvesen mener noe annet. Jeg var innom en kiosk i dag, og de hadde ikke mindre enn fem forskjellige magasiner om armbåndsur. Og her snakker vi om dyre armbåndsur. For at det ikke skal være usikkerhet om hvilken prisklasse vi snakker om: Grovt sett kan vi si at det er fra femti tusen og oppover.

Det er altså ikke noen armbåndsur man ville forvente at selger godt i en finanskrise og resesjon. Men Narvesen, som har nesten hele det norske bladmarkedet, kjenner vel til hva som selger bedre enn de fleste. Bedre enn meg, i hvert fall. Om de ikke vet hvilke armbåndsur som selger, så vet de i hvert fall hvilke armbåndsurblader som selger. De kjenner markedet.

Markedet, som de siste årene har solgt altfor mye kreditt til en altfor lav pris. Markedet, som man inntil nylig antok at visste best. Markedet, som nå får svi på grunn av den tidligere flommen av billig kreditt.

Markedet har ikke alltid rett. Av og til er markedet helt på jordet.

For eksempel var det under en lang periode i etterkrigstiden umulig å selge en bil i USA som ikke hadde doble frontlykter. Det varte til godt utpå 80-tallet. Noen vil kanskje si at det fortsatt gjelder.

Doble frontlykter betyr oftest at hver enkelt frontlykt blir mindre, og følgelig har mindre lysstyrke. Det er altså ingen fordel med doble frontlykter, det bare ser tøffere ut. I de senere årene har det kommet tekniske nyvinninger som gjør at man kan lage mindre, effektiver frontlykter, men det er ikke relevant i denne sammenhengen.

Da Volvo skulle eksportere biler til USA-markedet, for eksempel, måtte de gjøre om fronten slik at den hadde doble frontlykter. Ellers ville de ikke blitt tatt seriøst i USA. De nye frontene ble også populære blant våre hjemlige rånere.

Et annet eksempel er digitalkameraer. Forbrukerne, eller markedet om du vil, etterspør mer og mer megapixler. I valget mellom flere kameraer er det mange som velger det med flest megapixler, og resultatet er at de produsentene som ikke ligger i teten mister markedsandeler.

Flere megapixler er ikke nødvendigvis et gode. Det er gjerne en sammenheng mellom bildekvaliteten og antall megapixler. Når de blir flere, blir det mer støy, dårligere dynamikk og dårligere farger. Generelt sett dårligere bilder. Men siden det er vanskeligere å måle bildekvalitet enn megapixler, velger de fleste et kamera med mest av det sistnevnte. Bildekvaliteten får lide.

Fujifilm forsøkte en gang å ikke følge tradisjonen med flest mulig megapixler, og lanserte Fujifilm FinePix F30 for forbrukersegmentet i 2006 med bare seks megapixler. Kameraet fikk veldig gode testresultater for bildekvalitet. Nå er ikke salgstall for kameraer offentlig kjent, men siden Fujifilm aldri siden har lansert et kamera med færre megapixler enn konkurrentene, kan vi vel anta at det ikke var noen salgssuksess. Markedet ville ikke ha et kamera med færre megapixler, selv om bildene ble bedre.

I disse dager forsøker Nikon en lignende linje. De har lansert to proffkameraer med bare 12 megapixler, og de blir ansett som de kameraene som gir best bildekvalitet, særlig under dårlige lysforhold. Konkurrentene Canon og Sony har tilsvarende modeller på gang med henholdsvis 21 og 24 megapixler. Vil et kamera med lavere antall megapixler overleve i proffsegmentet, der forbrukerne er mer opplyste? Tiden vil vise det.

Et annet eksempel er hodetelefonkablene til iPod. Har du lagt merke til at pluggen til denne er rett? Den ser mer stilren ut enn de fleste andre plugger til bærbare enheter, som typisk er vinklet. Det er bare det at de vinklede pluggene faktisk hadde en funksjon. Hvis man mister enheten, men holder fast i kabelen, er det mer sannsynlig at de vinklede pluggene henger fast i enheten, og redder den fra å falle i bakken. Det skyldes delvis at kraften kommer på skrå i forhold til kontakten, og delvis at bøyen i pluggen tar imot noe av rykket. Med iPod-pluggen er det mer sannsynlig at den glipper ut av kontakten, og iPoden faller i bakken. Det er vel en bra anledning til å kjøpe et annet merke som gir bedre valuta for pengene.

1 comment:

frikke said...

du verden! det med pluggene var for meg ukjent, men akk så logisk.