Tuesday, August 21, 2007

Team building igjen

Jeg har tidligere fortalt om mine erfaringer med team building på jobben. På torsdag blir det en eller annen ny team building-aktivitet, men før den tid vil jeg gjerne fortelle om flere av mine tidligere opplevelser.

  • Hørte et foredrag om senkningen av "Blücher" i Oslofjorden, inkludert en detaljert oversikt over CV-en til kommandanten på fortet. Foredragsholderen viste seg ikke overraskende å være en såkalt forsvarsvenn, og mente at nedleggelsen av fortet "Oscarsborg" var en stor katastrofe for forsvarsevnen til Norge, og et resultat av uvvitende politikere.
  • Holdt et foredrag om harer i Canada.
  • Spikket pil-og-bue med morakniv. Vi fikk ikke lov til å bruke levende trær til å lage buen av, så det ble heller dårlige greier.
  • Skutt på hverandre på Megazone. Det var faktisk veldig morsomt, men jeg ble utrolig støl i lårene av å krype rundt på huk for å ikke bli sett av motstanderne.
  • Laget en liksom-reklamefilm for arbeidsgiveren. Ved to forskjellige anledninger, faktisk! Dette må være en populær team building-aktivitet.
  • Padlet om kapp i gummibåter. Vårt lag kom på förste plass, av ti lag! Jeg tror det er delvis på grunn av min energiske roping "left", "right", og så videre, for å hisse opp deltagerne våre til å padle hardere. Ved samme tilfelle konkurrerte vi også om hvem som kunne kneppe knappetelt fortest. Jeg hadde aldri sett et knappetelt før, likevel var det bare jeg på vårt lag som forsto hvordan man skulle kneppe. Jeg fikk ikke noe tid til å kneppe en eneste knapp selv, for jeg måtte hele tida gå rundt og rette på de andre som hadde kneppet feil. I denne konkurransen gjorde vi det dessverre ikke så bra.
  • Stjålet whisky (Laphroaig) fra baren til et konferansehotell etter stengetid. Dette må dog sies å ikke ha vært en del av den offisielle team buildingen.
  • Hatt en introduksjonstime i yoga. Vi lærte blant annet stillingen der man sitter på hodet, opp ned. Det var ikke vanskelig i det hele tatt, så lenge man lærer teknikken.
  • Seilt regatta i Oslofjorden. Den første timen beveget båten vår seg omtrent hundre meter, fordi det knapt var noe bevegelse i luften i det hele tatt. Regatta må være ganske kjedelig når det er vindstille, tror jeg.

Saturday, August 11, 2007

Provoserende mote

I det siste har jeg sett en del reklamebilder fra haute couture-merker med noe veldig uvanlig. Mannspersonene, hvis man kan kalle dem menn, de ser ut som purunge gutter, har på seg dresser som er helt fine, med bare ett unntak: Buksebeina er snaut 10 cm kortere enn det de fleste ville syntes er passe.

Slike reklamebilder har jeg sett i et par år eller så, men likevel har jeg ennå til gode å se noen som bruker slike bukser i den virkelige verden. Nå skal det sies at de fleste dresskledde menn jeg ser er av den eldre og mer konservative typen, men likevel. Dette virker som et motefenomen som bare eksisterer innenfor reklamen, og ikke har funnet veien ut til folk.

Norske menn sluttet vel å bruke høyvannsbukser da åttitallet var på hell. Omtrent samtidig som de lærte at hvite tennissokker ikke passer til annet enn sport. Viser man bilder fra en fest til utlendinger, så vil de ofte kommentere det pussige i at alle går uten sko inne, men også at alle bruker svarte sokker. I redselen for å gå i hvite tennissokker-fella, velger mange den andre ytterligheten, nemlig svart.

Hvorfor fortsetter da premium-merker å reklamere med klær som absolutt ingen ville gått med? Jeg tror det er for å provosere. Etter at vi har vært gjennom punken, er dette kanskje en av de få måtene å provosere på. Og provokasjon er jo en viktig måte å oppnå oppmerksomhet, så må være reklamens viktigeste mål.

Det blir omtrent som de regelmessige motevisningene der kvinner går i klær som er veldig avlørende, små eller gjennomsiktige. Dette er ikke klær som de viser fram fordi de tror noen vil bruke dem til hverdags, men heller for å få blest om navnet sitt. Mediene er ofte villige til å bringe budskapet videre, og fortelle at til neste sommer, da skal "vi" bruke klær som ikke er for de bluferdige. Klesfenomenet overlever neppe utenfor catwalken, men de oppnår å få PR for kleskolleksjonen.

Tuesday, August 7, 2007

Miljø

"Miljø" er blitt tidenes buzzword. Det er nesten så man skulle tro man hadde våknet opp til åttitallet på nytt. Det var på åttitallet et norsk sertifiseringsselskap byttet til en grønn logo. En logo med grønn farge er naturligvis mye mer miljøvennlig enn en logo i en annen farge, det er jo opplagt.

De fleste firmaer prøver nå for tiden å virke miljøvennlige, og på den måten tiltrekke kunder. Busselskapet har for eksempel et klistremerke bak som sier: "Obs! Jeg har miljøvernere ombord." Nå er det vel få kjøretøy som sliter mer på sentrumsgatene enn nettopp bussene, men jeg ser likevel en viss legitimitet i miljøprofileringen.

Kjenner jeg busselskapet riktig, mener de dog ikke egentlig at det har miljøvernere ombord. Det de egentlig mener er: "Obs! Jeg har snikere ombord."